30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. Zwłaszcza przedsiębiorcy powinni przygotować się do Brexitu.
Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej istotnie wpłynie na warunki prowadzenia działalności gospodarczej zarówno w UK, jak i w UE. Proces toczących się negocjacji powinni śledzić w szczególności przedsiębiorcy zaangażowani bezpośrednio na brytyjskim rynku (importerzy i eksporterzy), ale i podmioty uczestniczące w międzynarodowych łańcuchach dostaw powiązanych z rynkiem brytyjskim.
Pomimo wysiłków negocjacyjnych podejmowanych na rzecz wypracowania porozumienia w sprawie uporządkowanego wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii oraz dyskusji na temat ram przyszłych stosunków z tym państwem, nie wiadomo, czy jakieś porozumienie zostanie osiągnięte.
Każdy przedsiębiorca eksportujący i importujący z jednolitego rynku jest realnie narażony na konsekwencje Brexitu.
W zależności od opinii Komisji Europejskiej w zakresie możliwości działań państw członkowskich na poziomie narodowym, także polski rząd rozważa i analizuje możliwość oraz skalę podjęcia krajowych działań legislacyjnych, m.in.: wprowadzenie przepisów przejściowych umożliwiających brytyjskim przedsiębiorcom kontynuację prowadzenia działalności gospodarczej i usług w Polsce.
Możliwe zagrożenia dla przedsiębiorców w wariancie twardego Brexitu:
- cła na większość towarów na poziomie stawek obowiązujących dla państw trzecich,
- zapłata VAT od importu towarów na granicy (co do zasady),
- zmiana zasad poboru akcyzy,
- kontrole graniczne, celne, fitosanitarne, weterynaryjne itp. – długotrwałe i wnikliwe,
- utrudnienia w eksporcie zwierząt i towarów pochodzenia zwierzęcego w sytuacji wystąpienia chorób zwierząt – w przypadku nieuznawania przez UK regionalizacji,
- koszty związane do dostosowaniem do nowych, brytyjskich standardów technicznych, norm sanitarnych, fitosanitarnych,
- wydłużenie terminów dostaw ze względu na przywrócenie kontroli granicznych i kolejki na granicy, co utrudni realizację dostaw typu just in time (zakłócenia transportowo-logistyczne),
- utrudnienia w świadczeniu usług na terytorium UK – w szczególności usług transgranicznych,
- nieobowiązywanie zasady państwa pochodzenia – świadczenie usługi na podstawie przepisów UK,
- ograniczenia czasowe pobytu, możliwa potrzebauzyskania zezwolenia na wykonanie usług za pośrednictwem pracowników delegowanych do Wielkiej Brytanii,
- konieczność posiadania zezwoleń umożliwiających transport drogowy,
- utrata prawa do kabotażu na terenie Wielkiej Brytanii,
- problem sektora transportowego – bezpośredni wpływ na eksport, jak i branżę transportu drogowego w Polsce,
- utrudnienia w dostępie do finansowania i w inwestowaniu – ze względu na ograniczenie swobody przepływu kapitału,
- brak możliwości stosowania preferencyjnych przepisów dotyczących opodatkowania dywidend, odsetek lub należności licencyjnych obowiązujących w ramach UE,
- ograniczenie możliwości transferu danych osobowych do UK,
- osłabienie/zerwanie łańcuchów dostaw, problemy sektorów: maszynowego (części), samochodowego, meblarskiego, drzewnego, spożywczego (np. eksport drobiu),
- konieczność dostosowania się firm w sytuacji ciągłej niepewności co do przyszłości procesu.